Onderzoek ‘Minder intensivering van werk’

Werkenden in het wo verzetten elk jaar weer meer werk ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo blijkt uit recente onderzoeken, waaronder de Sectoranalyse WO. Deze stijging kan worden verklaard door intensivering van het werk, bijvoorbeeld omdat medewerkers efficiënter werken. Maar ook door een toegenomen werkdruk en een langere werkweek met meer overuren. Dit heeft consequenties voor de duurzame inzetbaarheid en aantrekkelijkheid van werken in het wo. Het is essentieel dat werken aan de universiteit zo gezond, effectief en aantrekkelijk mogelijk is. Zeker gezien de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en een verwachte groei van het aantal universitaire vacatures. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag: Hoe kunnen de Nederlandse universiteiten het werken aan de universiteit minder intensief maken, opdat het werk gezonder, effectiever en aantrekkelijker wordt?

Onderzoek ‘Meetbaar maken van inclusie’

De Nederlandse universiteiten streven naar een inclusieve werkomgeving, waar alle medewerkers zich thuis voelen. Een inclusieve werkomgeving biedt iedereen de gelegenheid het beste uit zichzelf te halen. Collega’s die zich minder thuis voelen of niet gezien en gewaardeerd voelen, kunnen hun werk minder goed doen en verlaten de sector vroegtijdig. Door inclusie te zien als een integraal onderdeel van beleid en daar bewust oog voor te hebben, is het mogelijk om alle aanwezige talenten te zien, te betrekken en te waarderen. Dit vraagt om concrete handvatten om inclusie binnen een universitaire context in kaart te brengen en de impact van beleidsinitiatieven te monitoren.

Dit onderzoek richt zich op de vraag: Hoe kunnen universiteiten inclusiviteit objectief meetbaar maken, zodat er projectmatig en met concrete stappen gewerkt kan worden naar een meer inclusieve werkomgeving?

Onderzoek ‘Voorbeelden uit het buitenland’

Alle Nederlandse universiteiten zetten zich in voor het verbeteren van de sociale veiligheid en streven als goede werkgever naar een inclusieve werkplek voor iedereen. Sociale veiligheid en inclusiviteit zijn ook van invloed op de motivatie en bevlogenheid van individuele medewerkers en het leervermogen van individuen, teams en organisaties als geheel. Ook in andere landen spelen deze twee thema’s een belangrijke rol aan de universiteit. Sommige landen hebben daar wetgeving over ontwikkeld, in andere landen gaan universiteiten daar op een geheel eigen wijze mee aan de slag.

Dit onderzoek richt zich op de vraag: Hoe gaan universiteiten in het buitenland om met inclusiviteit en sociale veiligheid en wat kunnen we daarvan leren?

Naar verwachting worden de onderzoeksresultaten van bovenstaande drie onderzoeken in het voorjaar van 2023 gepubliceerd.

Meedenken over onderzoek(en)? Neem contact op!

Wilt u meedenken over één of meerdere van bovenstaande onderzoeken? Neem dan contact op met onderzoeker Sean Stevenson: s.stevenson@caop.nl. Op de hoogte blijven van de laatste updates over deze onderzoeken? Volg SoFoKleS op LinkedIn.

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.