Kim Schildkamp en Marleen Huysman delen hun ervaringen met genAI in het onderwijs en vanuit hun onderzoek in deze podcast. Ze noemen voorbeelden van goed gebruik van genAI in onderzoek en onderwijs. Daarnaast gaan ze in op de mogelijke negatieve gevolgen die genAI met zich meebrengt, zoals de uitholling van kennis, vermindering van sociale interactie tussen mensen en verdwijning van banen. Ook bespreken ze vragen als: Hoe neem je mensen mee in de nieuwe ontwikkelingen? En hoe kun je in een team of een onderwijsgroep samen leren omgaan met AI?

Beluister de podcast direct op Spotify:

Of via Apple Podcasts:

De podcast is ook te beluisteren via Soundcloud:

Over de sprekers

Kim Schildkamp is hoogleraar datagebruik voor leren en ontwikkelen bij de Universiteit Twente. Daarnaast werkt zij voor Npuls en de AI Coalitie 4 NL. De rode draad in haar werk is het gebruik van AI in het onderwijs. Marleen Huysman is directeur van het KIN Center for Digital Innovation bij de Vrije Universiteit, dat onderzoek doet naar AI en werk.

Podcast opnemen

Podcastreeks Hete hangijzers

Dit is de tiende aflevering van de podcastreeks ‘Hete hangijzers: brandende kwesties op de academische arbeidsmarkt’. In deze reeks voedt SoFoKleS de dialoog over actuele onderwerpen. De eerdere afleveringen gaan over de scheve werk-privébalans van vrouwelijke werknemers, diversiteit en inclusie, tijdelijke contracten, sociale veiligheid, Erkennen en Waarderen, werkgeluk, bedreiging van wetenschappers en het carrièreperspectief van jonge wetenschappers. Deze afleveringen kun je luisteren via Spotify of Apple Podcasts.

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.