In eerste instantie was het netwerk bedoeld om elkaar te leren kennen. Inmiddels is het de organisatoren gelukt om het netwerk uit te bouwen en verdieping in het netwerk aan te brengen. ‘Wij willen met elkaar in gesprek gaan over hoe het vak gaat veranderen en wat voor consequenties dat voor ons heeft’, stelt directiesecretaresse Annemarie Schouwenaars.
Schouwenaars is voorzitter van het netwerk. Zij herinnert zich het ontstaan van het netwerk nog goed. ‘Een aantal secretaresses heeft de leergang ‘Authentieke secretaresse’ gevolgd. Zij hadden daarna de behoefte collega’s van andere faculteiten te leren kennen. Hoe wordt er bij de andere faculteiten gewerkt en wie doet wat? Samen met Dienst Personeel en Organisatie (DPO) is vervolgens het RU assistant network opgericht.’
Workshops
Het netwerk organiseert jaarlijks bijeenkomsten, workshops en lezingen. Tijdens deze bijeenkomsten delen assistenten kennis en ervaringen met elkaar. De bijeenkomsten worden georganiseerd door het bestuur van het netwerk, dat inmiddels bestaat uit 10 personen, werkzaam voor de verschillende faculteiten en afdelingen.
Madelon Gerrits, secretaresse op de afdeling Sociale en Cultuurpsychologie, vertelt hoe deze bijeenkomsten eruit zien. ‘Bij elke bijeenkomst staat een actueel thema centraal en hierbij nodigen wij een interne of externe spreker uit, bijvoorbeeld een hoogleraar van de RU. Maar we kijken ook buiten onze eigen deuren. We hebben bijvoorbeeld een workshop gedoemanagement gevolgd en het bordspel ‘werkdruk & work life balance’ gespeeld. Je merkt dat het netwerk steeds meer begint te leven en dat ze ons weten te vinden. De bijeenkomsten worden bezocht door zo’n 70 tot 100 van de in totaal 325 assistenten die bij ons zijn aangesloten.’
‘Overal gelden andere regels. Je leert veel van een kijkje in de keuken van een collega van een andere faculteit of afdeling.’
Voor en door assistenten
Het RU assistant network is voor en door assistenten van de Radboud Universiteit. Dat is volgens Gerrits ook de meerwaarde. ‘We weten welke thema’s er spelen bij onze collega’s. Daar spelen wij op in. Het is goed om inzicht te krijgen in hoe een collega van een andere faculteit een bepaald thema beleeft. Voorheen zagen we elkaar niet of nauwelijks.’ Schouwenaars vult aan: ‘Elke faculteit is een bedrijfje op zich. Overal gelden andere regels. Je leert veel van een kijkje in de keuken van een collega van een andere faculteit of afdeling.’