In gesprek over gedrag
SoFoKleS heeft onderzocht hoe Nederlandse universiteiten het gesprek over gewenste én
ongewenste omgangsvormen stimuleren. Een constructief gesprek over gedrag draagt bij aan een gezonde en sociaal veilige werkcultuur, een cultuur die nodig is om tot goede samenwerking, goed onderwijs en tot een goede wetenschapsbeoefening te komen. Spreken over gedrag bevordert bewustwording over gewenst en ongewenst gedrag, stimuleert de vroegtijdige signalering van gedrag dat niet passend is binnen een professionele werkomgeving, en kan helpen bij het voorkomen van misverstanden of misinterpretaties.
Initiatieven, vaardigheden en behoeften in kaart gebracht
Op papier zijn er vaak al diverse initiatieven om het gesprek over gedrag onder medewerkers en binnen teams te stimuleren, maar in de praktijk blijkt de uitvoering bewerkelijk. Met dit onderzoek brengt SoFoKleS op sectorniveau in kaart welke soorten initiatieven er binnen Nederlandse universiteiten bestaan om het gesprek over gedrag onder medewerkers te stimuleren, welke professionele vaardigheden hierbij nodig zijn, en welke behoeften er momenteel binnen universiteiten bestaan om het gesprek over gedrag te stimuleren. Dit is onderzocht door middel van literatuuronderzoek en interviews met 19 medewerkers bij 11 Nederlandse universiteiten.
Van papier naar praktijk
Het doel van dit onderzoek is de vertaling van papier naar praktijk te stimuleren, zoals de KNAW ook adviseert in haar rapport ‘Sociale veiligheid in de Nederlandse wetenschap: Van papier naar praktijk’. Universiteiten vinden in het onderzoeksrapport bijvoorbeeld concrete aanbevelingen om het gesprek over gedrag te stimuleren en ze kunnen inspiratie opdoen door de beschreven initiatieven van andere universiteiten.