Verhalen uit de praktijk

Functieplattegrond helpt obp universiteiten stap verder in carrière

Welke functies worden aangeboden binnen de universiteit? Welke eisen worden er gesteld aan die functies? Hoe worden bepaalde functies ingeschaald? Het ondersteunend en beheerspersoneel (obp) van Eindhoven University of Technology (TU/e) en Universiteit Twente (UT) kunnen gebruik maken van de functieplattegrond. Hiermee krijgen medewerkers inzicht in welke functies er allemaal zijn binnen de universiteiten.

‘Met een paar klikken brengen we de medewerker een stuk dichterbij een nieuwe stap.’

De functieplattegrond is ontwikkeld om medewerkers te stimuleren en te faciliteren in het nadenken over hun loopbaan. Door met de muis over de plattegrond te bewegen, zien medewerkers per functiefamilie welke functies er zijn bij de universiteit en hoeveel mensen er werkzaam zijn in deze functie. Als de medewerker op een interessante functie heeft geklikt, dan verschijnt er een uitgebreide functiebeschrijving. ‘Met een paar klikken brengen we de medewerker een stuk dichterbij een nieuwe stap’, zegt Marijke Schobben, manager career counseling bij EuFlex, een dochteronderneming van de TU/e. Euflex verzorgt loopbaantrajecten voor medewerkers van de TU/e.

Loopbaanbegeleiding

Bij de TU/e wordt de functieplattegrond regelmatig ingezet bij loopbaancounseling. ‘Alle medewerkers met een tijdelijk dienstverband van twee jaar of langer of een vast dienstverband hebben recht op career counseling. Medewerkers krijgen dan drie gesprekken met een loopbaanadviseur. Die gesprekken worden volledig afgestemd op de vragen die een medewerker heeft’, vertelt Schobben.

Irma Rommers, oud-manager public affairs bij de TU/e, had het niet meer naar haar zin in haar functie en koos ervoor gebruik te maken van loopbaanbegeleiding. Rommers is overwegend positief over de plattegrond. ‘Ik hoopte met behulp van loopbaanbegeleiding een beter beeld te krijgen van wat ik echt leuk en belangrijk vind om te doen. Voor mij is het belangrijk om altijd te kunnen blijven leren. De plattegrond gaf mij een goed overzicht van mogelijkheden op de universiteit. Daarnaast ontdek je door de plattegrond snel of een bepaalde functie geschikt voor je is. Ook leer je globaal welke competenties je nodig hebt voor zo’n functie.’

Rommers ziet ook de beperkingen van de plattegrond. ‘Je krijgt geen zicht in welke opleidingen zijn vereist voor een functie en of je kunt doorgroeien in een functie. Dat zouden mooie toevoegingen zijn.’

‘Medewerkers zoeken met de competentieplattegrond een functie vanuit hun eigen talent.’

Competentieplattegrond

Ook bij Universiteit Twente wordt de functieplattegrond ingezet als tool bij loopbaanbegeleiding. Dat vertelt Janneke de Sousa, programmaleider employability en adviseur loopbaan en ontwikkeling aan de UT. ‘Vaak krijgen medewerkers de concrete opdracht om alle functies die ze aanspreken te bekijken en op basis daarvan een top 3 of 5 te maken.’ Medewerkers kunnen bij de TU/e en de UT naast de functieplattegrond ook gebruik maken van de competentieplattegrond.  Deze plattegrond geeft een overzicht van de competenties waarmee binnen de universiteiten wordt gewerkt. ‘Medewerkers kunnen op deze manier een functie zoeken vanuit hun eigen talent. In welke competenties ben ik heel goed en in welke functieprofielen wordt dat gevraagd? Als vervolg kunnen ze dan gaan verkennen of wat op papier zo aansprekend lijkt in de praktijk net zo leuk is. Dat begint vaak met een netwerkgesprek met een medewerker die de betreffende functie al bekleedt. Soms opgevolgd door een dag meelopen of een snuffelstage’, zegt De Sousa.

Ontwikkeling

De Sousa heeft een duidelijk visie op leren en ontwikkelen. ‘Elke vorm van ontwikkeling begint in mijn ogen met reflectie. Daar kunnen de functie- en competentieplattegrond aan bijdragen. Waar ben ik goed in? Waar krijg ik energie van? Welke activiteiten wil ik de hele dag doen? Deze vragen kom je vanzelf tegen als je gaat kijken welke functieprofielen aanspreken en passend zouden zijn.’

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de functie- en competentieplattegrond en andere mogelijkheden voor informeel leren op uw universiteit? Kijk op de projectpagina of neem dan contact op met Sasja van den Bulk of Joke Dekker.

Sasja van den Bulk

Adviseur

0622609809 s.vandenbulk@caop.nl
Sasja Van Der Bulk

Joke Dekker

Senior adviseur

0629434560 joke.dekker@caop.nl
Joke Dekker
Copyright 2020

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.