Verhalen uit de praktijk

Theatervoorstelling Mindlab zet aan tot dialoog over integriteit

Werken in de academische wereld is uitdagend. Er wordt veel van academici gevraagd. Denk aan de druk om wetenschappelijke artikelen te publiceren en financiering aan te vragen, maar ook aan digitalisering en internationalisering van het onderwijs. Dat leidt tot een hoge werklast en dilemma’s tussen onderzoek en onderwijs. Om dilemma’s bespreekbaar te maken, ontwikkelden Universiteit Twente (UT) en Universiteit Utrecht (UU) met subsidie van SoFoKleS in 2019/2020 de theatervoorstelling Mindlab. De voorstelling was net zes keer opgevoerd in het theater van de UT toen de coronapandemie uitbrak. On-campus konden ze live niet verder, dus zochten ze naar een nieuwe vorm. ‘Het was doodzonde om het concept te laten gaan’, zeggen Annemiek Baars, projectleider, en Linda Pasqual-van der Landen, mede-projectleider en communicatieadviseur. Daarom besloot de UT, samen met de TheaterMakers Radio Kootwijk (TMRK) Mindlab nieuw leven in te blazen met een online variant. Opnieuw met subsidie vanuit het SoFoKleS-lab. Hoe pakten zij dat aan?

Annemiek Baars en Linda Pasqual-van der Landen

Open en veilig werkklimaat

Bij werken in de wetenschap is integriteit essentieel. Daar hoort een open en veilig werkklimaat bij waarin het bespreken van dilemma’s vanzelfsprekend is. ‘We zijn met Mindlab gestart om op universiteiten, maar ook daarbuiten gesprekken te voeren over issues die normaal niet zo makkelijk gevoerd worden’, zegt Linda. ‘Denk bijvoorbeeld aan prestatiedruk, ongewenste omgangsvormen of ethische dilemma’s. Als er één medium is dat kan aanzetten tot dialoog dan is dat wel kunst in de vorm van theater. Maar ook reflectie is een belangrijke functie van deze voorstelling. Want je wilt niet alleen dat mensen over deze issues binnen de academische wereld gaan praten, maar ook bij zichzelf nagaan: ‘is dit wat ik wil?’. Omdat het stuk zoveel impact maakte, waren we blij dat we uiteindelijk de switch konden maken naar een online videoregistratie van de voorstelling. Zo konden we ook tijdens de coronapandemie deze soms moeilijke gesprekken op gang brengen.’

Inspiratie voor de toekomst

De online theatervoorstelling maakt medewerkers van de universiteit op een interactieve manier bewust van hoe zij om kunnen gaan met integriteitsvraagstukken. Om samen met collega’s het gesprek aan te gaan, wordt na afloop de voorstelling nabesproken in een groepssessie. ‘Wat die switch naar een online variant heeft laten zien, is dat je ook impact kan maken op afstand en in de huiskamer’, zegt Annemiek. ‘Het werkt! We zijn blij dat we dat met behulp van SoFoKleS deze reis mochten maken en dat we zo innovatief konden zijn. Het heeft ons inspiratie voor de toekomst gebracht.’

Fijne gesprekspartner

De UT werkt graag samen met kennispartners, vertelt Linda. ‘Onze ambitie met Mindlab was ook om het stuk niet alleen voor de medewerkers van onze universiteit te laten werken, maar voor de wetenschap. SoFoKleS is een fijne gesprekspartner, de samenwerking verliep goed. In lunchsessies en andere meetings konden we ideeën ophalen die we goed hebben kunnen benutten. Daarnaast heeft SoFoKleS geholpen om Mindlab onder de aandacht te brengen en zo voor een stukje bekendheid in de academische wereld gezorgd.’ Annemiek vult aan: ‘Als team Mindlab hadden we een ambitie, maar wisten we niet precies de weg. Samen met SoFoKleS maken we aansluiting op de kennissector en dat helpt ons om dit relevante thema breed onder de aandacht te brengen.’

SoFoKleS-lab

Wilt u meer weten over het theaterstuk? Lees meer over Mindlab op de website van Universiteit Twente. Heeft u ook een projectidee of onderzoeksvoorstel om de universitaire arbeidsmarkt te verbeteren? SoFoKleS stimuleert innovatieve ideeën en onderzoeken graag. U kunt daarvoor financiële ondersteuning aanvragen via het SoFoKleS-lab.

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.