Edu Loopbaan Hub helpt junior docenten vooruit met steun van SoFoKleS-lab

De Edu Loopbaan Hub is een begeleidingstraject voor junior docenten binnen de Vrije Universiteit Amsterdam. Junior docenten krijgen hier een steuntje in de rug voor een succesvolle carrière, binnen of buiten het academische werkveld. De Hub is een belangrijke plek voor de VU, omdat hier de innovatieve kwaliteiten van de junior docenten worden gekoesterd en aangemoedigd. Ook draagt de Hub bij aan goed werkgeverschap door ontwikkeling te stimuleren. Maiza Campos Ponce, universitair hoofddocent en onderwijsspecialist bij de VU, vroeg de SoFoKleS-lab subsidie aan voor de Edu Loopbaan Hub.

Universiteiten

Junior docenten kunnen maximaal vier jaar bij de VU blijven, tenzij ze promoveren. In de eerste twee jaar richt het traject zich op trainingen als intervisie en ondersteuning bij lesgeven. Vanaf het derde jaar komt de Edu Loopbaan Hub om de hoek: dan verschuift de focus naar meer externe oriëntatie. Maiza: ‘In 2016 startten we met het professionaliseringstraject voor junior docenten. Ik onderzocht toen welke banen zij in het bedrijfsleven of als zzp’er konden vervullen. Dat bleek nog best lastig. De Edu Hub biedt junior docenten perspectief door verbinding met de buitenwereld, zodat zij zien dat ze niet alleen aan de universiteit hoeven te werken.’

De Hub heeft een fysieke locatie bij de VU, in de broedplaatsruimte. ‘We gebruiken de broedplaatsruimte van de VU als centrale, fysieke ontmoetingsplek voor alle activiteiten. En natuurlijk hebben we ook een gezellige koffiehoek waarmee we de junior docenten naar binnen lokken.’

 

Een plek waar junior docenten kunnen samenkomen

Inspraak van junior docenten is een belangrijk aspect van de Edu Loopbaan Hub, legt Maiza uit. ‘Afgelopen september hebben we een lunch georganiseerd om met de junior docenten in gesprek te gaan. Al snel werd duidelijk dat er vooral behoefte is aan samenkomen.’

De Edu Loopbaan Hub biedt een breed scala aan activiteiten om junior docenten te ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. Maiza vertelt: ‘We organiseren allerlei trainingen, workshops en bijeenkomsten. Bijvoorbeeld speeddaten met oud-junior docenten, sessies met de Kamer van Koophandel of workshops over onderhandelen voor een nieuwe baan.’

 

Financiële steun uit het SoFoKleS-lab

Het SoFoKleS-lab is in het leven is geroepen om innovatieve projecten en die bijdragen aan de verbetering van de universitaire arbeidsmarkt onderzoeken financieel te ondersteunen. Er kan bijvoorbeeld subsidie worden aangevraagd voor projecten die aansluiten bij de drie programmalijnen van SoFoKleS: vitale arbeidsrelatie, toekomst van werk, en sociale veiligheid en inclusie.

‘De steun van SoFoKleS heeft de groei van de Edu Loopbaan Hub de afgelopen jaren aanzienlijk bevorderd’, vertelt Maiza. ‘De subsidie is voornamelijk gebruikt voor het inhuren van workshoptrainers, maar ook voor community management. Borrels en lunches zijn namelijk belangrijk voor het succes van de Edu Hub. Daar ontmoeten de junior docenten elkaar. De extra zichtbaarheid binnen de VU die dit met zich meebrengt, geeft ons nog meer ruimte en erkenning binnen de organisatie.’

 

Ruimte voor innovatie en frisse ideeën

Voor degenen die overwegen om een aanvraag in te dienen, heeft Maiza een duidelijk advies: ‘Gewoon dóen! Het aanvraagformulier is niet ingewikkeld en SoFoKleS is heel benaderbaar. Het is een laagdrempelig proces.’

Maiza benadrukt nog eens het belang van de Edu Loopbaan Hub voor zowel de VU als de junior docenten. ‘De Hub voegt voor allebei waarde toe. Jonge docenten brengen veel innovatie en frisse ideeën binnen. Dat moeten we koesteren als organisatie. Hun onbevangenheid is inspirerend, zonder hen zou de VU een minder bijzondere plek zijn.’

foto Maiza Campos Ponce

Heeft u ook een goed idee voor uw universiteit of voor de sector? Via het SoFoKleS-lab kunt u financiële ondersteuning aanvragen voor een projectvoorstel.

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.