‘Empower your PhD’ stimuleert promovendi van Universiteit Leiden om zelf de regie te nemen over hun carrière

Onderzoek van het CBS wees uit dat promovendi zich vaak niet goed voorbereid voelen op hun volgende baan. De arbeidsmarkt verandert. Diversificatie van profielen en dynamische loopbanen worden steeds belangrijker, zeker in tijden van bezuinigingen en financiële tekorten. Hoe kunnen promovendi zich hier goed op voorbereiden? En hoe kan de universiteit hen hierbij ondersteunen? Op die vragen zoeken medewerkers van de Universiteit Leiden een antwoord in het project Empower your PhD. Het project kwam tot stand met subsidie uit het SoFoKleS-lab.

Universiteiten

Verena Ly is de projectleider van Empower your PhD. Als beleidsadviseur geeft Verena advies over beleid aan het Instituutsbestuur van Psychologie. ‘Promovendi zijn hoogopgeleide en zeer gemotiveerde mensen,’ vertelt Verena. ‘Toch voelen ze zich vaak niet goed voorbereid op hun volgende stap. Ze werken lang en hard aan hun onderzoek, en daarna vallen ze regelmatig in een gat. In het project Empower your PhD hebben we onderzocht hoe universiteiten promovendi kunnen helpen hun carrièrecompetenties te ontwikkelen, zodat ze meer regie over hun loopbaan krijgen.’

Zelfevaluatietool, persoonlijke coaching en groepsinterventie

Het onderzoek gebeurde aan de hand van een tool voor zelfevaluatie gebaseerd op het PhD Competence Model, eventueel aangevuld met persoonlijke coaching en groepsintervisie. Verena licht toe: ‘Een zelfevaluatietool helpt je te reflecteren en geeft inzicht in je talenten en ontwikkelpunten. Het vergroot je zelfbewustzijn en biedt handvatten om betere keuzes te maken over waarin je je wilt ontwikkelen. Om van bewustwording naar actie te komen, hebben we daarnaast ter ondersteuning aanvullend coaching en intervisie aangeboden. Het PhD Competence Model en de andere methoden bestaan natuurlijk al veel langer, maar binnen de universiteit is de effectiviteit ervan nooit zo grondig en wetenschappelijk aangetoond. Dat maakt dit een innovatief project.’

Zelfreflectie, bewustzijn en doelen stellen

Het onderzoek werd uitgevoerd binnen drie groepen: één groep kreeg alleen de tool, de tweede kreeg de tool en coaching, en de derde kreeg de tool en groepsintervisie. ‘Alle drie de groepen lieten een stijging zien in carrièrecompetenties,’ vertelt Verena. ‘Ongeveer driekwart van de deelnemers gaf aan de zelfevaluatietool vaker in de toekomst te willen gebruiken. De groep die alleen de tool kreeg, gaf vooral aan dat hun zelfbewustzijn en zelfreflectie waren toegenomen. De groep met coaching en de groep met intervisie gaven daarboven ook vaak aan dat ze hebben geleerd om doelen te stellen en actie te ondernemen. Daarnaast ervoeren de deelnemers in deze groepen over het algemeen meer steun in hun ontwikkeling.’

‘Dit soort vaardigheden worden nu extra relevant’, zegt Verena. ‘De huidige economische situatie voor universiteiten is uiteraard ongewenst, maar geeft juist meer aanleiding om te onderzoeken waar je je talenten en passies nog meer kunt inzetten. Dat hoeft niet per se in de academische wereld te zijn.’

Regie en zelfvertrouwen in de loopbaan

Tijdens hun onderzoek doen promovendi veel ervaring op, vaak meer dan ze zelf beseffen. Sommigen werken aan grote, internationale projecten waarin ze veel samenwerken, terwijl anderen bijvoorbeeld technische vaardigheden opdoen die op veel gebieden relevant en inzetbaar zijn. Altijd zijn ze volledig toegewijd aan de inhoud van hun onderzoek en het leveren van een prestatie. ‘De focus ligt daardoor minder op persoonlijke ontwikkeling,’ vertelt Verena. ‘Empower your PhD draagt bij aan de ontwikkeling buiten de inhoudelijke kennis, waardoor promovendi met meer zelfkennis en zelfvertrouwen de arbeidsmarkt kunnen betreden.’

Meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling binnen de academische cultuur

‘Dankzij het project heb ik binnen de universiteit veel mensen leren kennen die deze thema’s ook belangrijk vinden, dat geeft me energie. Het projectteam is een gemotiveerde en fijne groep mensen. Je moet het samen doen, zonder hulp van het projectteam en de subsidie uit het SoFoKleS-lab was het me niet gelukt. Het project heeft mij nog bewuster gemaakt van het belang van persoonlijke ontwikkeling en groei. Ik ben zelfs een opleiding tot coach gaan doen en heb inmiddels een eigen praktijk opgezet.’

Verena sluit af: ‘We hebben met dit project, dankzij de subsidie van SoFoKleS, echt iets kunnen betekenen voor de ontwikkeling van de promovendi. Dat geeft veel voldoening. Ook kunnen we met de resultaten van het onderzoek de promotoren en begeleiders binnen de universiteit meer bewust maken. Zo kunnen we in de academische cultuur een beweging in gang zetten waarbij er meer aandacht komt voor persoonlijke ontwikkeling.’

Heeft u ook een goed idee voor uw universiteit of voor de sector dat u graag in de praktijk wilt brengen? Via het SoFoKleS-lab kunt u financiële ondersteuning aanvragen voor een projectvoorstel of onderzoeksvoorstel.

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.