De universiteit is van oudsher een plek waar je echt alles moet kunnen: lesgeven, wetenschappelijk onderzoek doen, leren, projecten opzetten. Nu komt er steeds meer oog voor het samenwerken, ontwikkelen en presteren als team. Zodat teamleden meer op elkaar bouwen en de werkervaring minder solistisch is. Maar hoe kun je teamontwikkeling stimuleren? En hoe erken en waardeer je een team beter? Tijdens het project Teamontwikkeling ging SoFoKleS in gesprek met verschillende universitaire teams. Zo ook met het team van de LEARN! Academy aan de VU Amsterdam.
Teamontwikkeling binnen team Learn! Academy
Het team van LEARN! Academy bestaat uit 40 personen die zich inzetten voor de professionalisering van docenten. De meesten zijn werkzaam als onderwijsadviseur, docentopleider of trainer. Het team is de afgelopen drie jaar flink gegroeid en daarom is er veel aandacht voor de ontwikkeling van het team. Dit is in het kort hoe het werkt in het team:
- De teamleden verschillen van elkaar in werkervaring en in hoe ze naar de wereld kijken, waardoor het leren van elkaar bijna als vanzelf gaat. Collega’s vragen feedback aan elkaar op elkaars expertisegebieden en voelen zich gezien en gewaardeerd als ze benaderd worden door een collega voor een bepaalde opdracht.
- Voor de LEARN! Academy is teamvorming en -ontwikkeling een prioriteit en de teamleden zorgen ervoor dat het onderdeel is van hun dagelijkse werk.
- De teamleden focussen op hun gezamenlijke missie. Daardoor voelt wat ze als team presteren als een prestatie van iedereen.