Erkennen en Waarderen
Qua Erkennen en Waarderen is er nog werk aan de winkel. Linda heeft een kritische noot: ‘Soms heb je het idee dat je onzichtbaar werk doet en niet gewaardeerd wordt. Ik heb weleens geklaagd dat ik niet toe kom aan onderzoek.’ ‘Je moet ook zorgen dat er niet te veel buiten werktijd om wordt geregeld,’ voegt Rianne toe. ‘De vrijdagmiddagborrel is bijvoorbeeld belangrijk voor de teamvorming, maar niet iedereen komt. Het moet niet zo zijn dat je aanwezigheid daar betekent dat je wel of niet op de hoogte bent en dat daar het beleid wordt gemaakt.’
Het gesprek gaat verder over de specialisatie van het individu. In het huidige systeem wordt je vooral beoordeeld op je onderzoek. Terwijl teamleden ook onderwijs- of managementtaken hebben. Het team heeft daar iets op bedacht. ‘Een aantal mensen fungeert nu als vraagbaak over hun expertise. Ze krijgen daar extra uren voor en kunnen zich zo gedurende hun onderwijstaak toch specialiseren,’ vertelt Huub. Binnen de financiële kaders en onderzoeksprojecten is er nog best veel vrijheid om je te specialiseren. ‘Bij een onderzoek kun je je focussen op een thema en je eigen gang gaan,’ zegt Linda. ‘Daar wordt je ook wel in erkend.’ Zo ligt in haar onderzoek sterk het accent op valorisatie en omgang met maatschappelijke partijen. Ze werkt samen met burgerwetenschappers. Arnoud reageert: ‘We weten wie goed is in wat. En die cultuur van elkaar ‘inzetten’ of helpen, en naar elkaar verwijzen, is heel sterk.’ Simone voegt toe dat dat een bepaalde bescheidenheid over jezelf met zich meebrengt. ‘We geven elkaar erkenning, maar we zijn niet heel complimenteus,’ zegt Rianne. ‘We zijn natuurlijk allemaal kritische onderzoekers.’
Arnoud is trots op de grote verschillen in taken in het team. Sommige mensen geven meer onderwijs dan anderen, afhankelijk van persoonlijke interesses. Dat is transparant binnen het team. ‘Een valkuil van Erkennen en Waarderen is wel dat het uitgaat van één expertise (zoals onderwijs, onderzoek of management), terwijl iemand er wel drie of vier kan hebben. We handelen vanuit het idee van de integrale academicus. Ik ben bang dat het nieuwe Erkennen en Waarderen de problemen niet gaat oplossen. Mensen hebben altijd andere taken erbij. In onze groep zijn er grote verschillen in het aantal onderwijs-, onderzoek- en managementtaken dat mensen hebben. We willen mensen niet in een hokje stoppen, maar we willen juist individuele carrièretrajecten, hoe lastig dat ook is.’ ‘En wat is dan eigenlijk wetenschap?’ vraagt Simone zich af. ‘Wat betekent het om te werken aan de universiteit? Je bent je constant aan het vergelijken met alles en iedereen om je heen. Je moet alles zijn, maar tegelijkertijd ook vooral jezelf. Dat is het dilemma. Je moet jezelf onderscheiden, maar ook blijven passen in het team en het kader van de universiteit.’