Afgeronde projecten SoFoKleS-lab
Inspiratie nodig voor uw aanvraag? Bekijk dan eens de eerdere projecten die zijn gerealiseerd met subsidie uit het SoFoKleS-lab.
Onderzoek ‘De (on)mogelijkheid van klachten’
Sociologe Zakia Essanhaji van de Vrije Universiteit Amsterdam ontving subsidie uit het SoFoKleS-lab om onderzoek te doen naar klachten over dominante, uitsluitende structuren op universiteiten. In 2022 interviewde ze huidige en voormalige universitaire medewerkers over sociale onveiligheid en vroeg ze naar hun ervaring met meldingen en klachten. Vervolgens analyseerde ze in hoeverre de inrichting van klachtenprocedures invloed heeft op de manier waarop universiteiten omgaan met klachten. In onderstaande video vertelt ze er meer over.
Intervisieprogramma voor PhD-begeleiders
Professionalisering van startende PhD-begeleiders en optimalisering van de begeleiding van PhD ́s. Dat was het doel van een programma dat de Graduate School for the Humanities van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) opzette met subsidie uit het SoFoKleS-lab. Het programma bleek in een behoefte te voorzien en wordt nu blijvend aangeboden aan de Faculteit Letteren.
Leergemeenschap voor interdisciplinaire PhD-studenten
Na bovenstaand project vroeg de RUG subsidie aan bij SoFoKleS voor een vervolg. Vanuit de intervisie kwam namelijk naar voren dat interdisciplinaire PhD-studenten en hun begeleiders tegen andere problemen aanlopen dan studenten die binnen één faculteit promoveren. Daarom is er nu een project gestart waarbij interdisciplinaire PhD-studenten en hun begeleiders bij elkaar komen in een soort leergemeenschap, onder leiding van een externe.
In onderstaande video vertellen drie betrokkenen waarom zo’n leergemeenschap belangrijk is en hoe het project tot stand kwam dankzij de subsidie.
Theatervoorstelling Mindlab
De Universiteit Twente en Universiteit Utrecht hebben gezamenlijk de theatervoorstelling Mindlab ontwikkeld over integriteit. Het doel was om het gesprek op gang te brengen over dilemma’s waar je in de wetenschap mee te maken kunt krijgen. Denk aan prestatiedruk, ongewenste omgangsvormen of ethische dilemma’s.
THRIVE PhD Academy
Met de THRIVE PhD Academy helpt het THRIVE Institute jonge PhD’s met hun ontwikkeling. Het doel is dat zij zich ontwikkelen als professionals die maatschappelijke impact hebben, doordat ze in staat zijn een verbinding te leggen tussen de wetenschap en praktijk.
Het project is gepresenteerd tijdens een SoFoKleS-Talk in september 2021. Bekijk de presentatie.
Carrièrebijeenkomst voor junior docenten
De Vrije Universiteit Amsterdam organiseerde in 2021 een bijeenkomst over het carrièreperspectief voor junior docenten. Ter inspiratie vertelden drie voormalig junior docenten hoe zij zich hebben ontwikkeld. Dit gesprek is te beluisteren in een podcast op Soundcloud.
Projecten vóór 2020
In 2020 zijn in een reeks SoFoKleS-lab-Talks de ervaringen gedeeld met SoFoKleS-lab-projecten uit 2016 en 2018. Meer informatie daarover vind je op de projectpagina SoFoKleS-lab-Talks.