september 2024
Samenvatting resultaten studieafspraak docenten cao Nederlandse Universiteiten
In de cao Nederlandse Universiteiten (NU) 2022-2023 is afgesproken dat de cao-partijen zouden vaststellen hoe de contractuele positie van docenten […]
september 2024
In de cao Nederlandse Universiteiten (NU) 2022-2023 is afgesproken dat de cao-partijen zouden vaststellen hoe de contractuele positie van docenten […]
januari 2024
Bedreiging en intimidatie van universitaire medewerkers zijn zowel persoonlijk als maatschappelijk ingrijpend. SoFoKleS interviewde betrokken (beleids)medewerkers en geeft handvatten waarmee universiteiten hun beleid kunnen aanscherpen.
december 2023
Dit onderzoek brengt in kaart wat de elementen van een lerende organisatie zijn en in welke elementen universiteiten zich nog kunnen ontwikkelen. Het onderzoek biedt universiteiten handvatten om een meer lerende organisatie te worden.
december 2023
Hoe gaan universiteiten in het buitenland om met inclusiviteit en sociale veiligheid? In dit rapport staan praktijkvoorbeelden uit vier landen, op basis van literatuuranalyse en interviews. Wat kunnen we hier in Nederland van leren?
december 2023
Dit rapport schetst een beeld van wat er nodig is om de inclusiviteit op universiteiten te versterken. Medewerkers die betrokken zijn bij inclusie schetsen vanuit de praktijk de voorwaarden en valkuilen voor een inclusieve universiteit.
juli 2023
In deze publicatie leest u aanbevelingen om de cao van de onderzoekinstellingen meer inclusief te maken. Ook is gevraagd welke behoeften medewerkers hebben voor een meer inclusieve cao.
juni 2023
Dit rapport presenteert een inventarisatie van de geboden psychosociale ondersteuning door umc’s in 2021 en 2022 en geeft adviezen voor vervolgactiviteiten in het kader van duurzame inzetbaarheid van umc-medewerkers.
mei 2023
Dit rapport geeft een verdiepend inzicht in coaching en intervisie bij umc’s én handvatten om het project Coaching en intervisie aan te gaan. Ook worden er aanbevelingen gedaan.
januari 2023
SoFoKleS wil bevorderen dat de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) ook buiten de universitaire sector wordt erkend.
januari 2023
Voor het onderzoek ‘Een sociaal veilige universiteit’ heeft SoFoKLeS een literatuuranalyse gedaan en online interviews gehouden met betrokkenen uit de sector.
december 2022
Sociologe Zakia Essanhaji van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar klachten over de structurele werkwijze van universiteiten.
oktober 2022
Deze sectoranalyse, uitgevoerd in opdracht van SoFoKleS, stelt vast wat er in de umc’s speelt op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Hier zijn knelpunten en aanbevelingen uit voortgekomen.
december 2021
Mensen die werkzaam zijn in het wo verzetten elk jaar weer meer werk ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit kan worden verklaard door een intensivering van werk, een toegenomen efficiency en productiviteit.
Deze content is geblokkeerd. Accepteer cookies om de content te bekijken.
Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.