Publicaties

Overzicht

september 2024

Samenvatting resultaten studieafspraak docenten cao Nederlandse Universiteiten

In de cao Nederlandse Universiteiten (NU) 2022-2023 is afgesproken dat de cao-partijen zouden vaststellen hoe de contractuele positie van docenten […]

Lees verder

januari 2024

Externe bedreiging en intimidatie van universitaire medewerkers

Bedreiging en intimidatie van universitaire medewerkers zijn zowel persoonlijk als maatschappelijk ingrijpend. SoFoKleS interviewde betrokken (beleids)medewerkers en geeft handvatten waarmee universiteiten hun beleid kunnen aanscherpen.

Lees verder

december 2023

Lerende universitaire organisatie

Dit onderzoek brengt in kaart wat de elementen van een lerende organisatie zijn en in welke elementen universiteiten zich nog kunnen ontwikkelen. Het onderzoek biedt universiteiten handvatten om een meer lerende organisatie te worden.

Lees verder

december 2023

Voorbeelden uit het buitenland: inclusie en sociale veiligheid

Hoe gaan universiteiten in het buitenland om met inclusiviteit en sociale veiligheid? In dit rapport staan praktijkvoorbeelden uit vier landen, op basis van literatuuranalyse en interviews. Wat kunnen we hier in Nederland van leren?

Lees verder

december 2023

Een inclusieve universiteit

Dit rapport schetst een beeld van wat er nodig is om de inclusiviteit op universiteiten te versterken. Medewerkers die betrokken zijn bij inclusie schetsen vanuit de praktijk de voorwaarden en valkuilen voor een inclusieve universiteit.

Lees verder

juli 2023

Naar een meer inclusieve cao. Adviesrapport voor de onderzoeksinstellingen.

In deze publicatie leest u aanbevelingen om de cao van de onderzoekinstellingen meer inclusief te maken. Ook is gevraagd welke behoeften medewerkers hebben voor een meer inclusieve cao.

Lees verder

juni 2023

Effectmeting interventies psychosociale nazorg UMC’s

Dit rapport presenteert een inventarisatie van de geboden psychosociale ondersteuning door umc’s in 2021 en 2022 en geeft adviezen voor vervolgactiviteiten in het kader van duurzame inzetbaarheid van umc-medewerkers.

Lees verder

mei 2023

Coaching en intervisie in umc’s. Inventarisatie en behoeftepeiling

Dit rapport geeft een verdiepend inzicht in coaching en intervisie bij umc’s én handvatten om het project Coaching en intervisie aan te gaan. Ook worden er aanbevelingen gedaan.

Lees verder

januari 2023

In kaart brengen BKO en onderwijskwalificatiesystemen

SoFoKleS wil bevorderen dat de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) ook buiten de universitaire sector wordt erkend.

Lees verder

januari 2023

Een sociaal veilige universiteit

Voor het onderzoek ‘Een sociaal veilige universiteit’ heeft SoFoKLeS een literatuuranalyse gedaan en online interviews gehouden met betrokkenen uit de sector.

Lees verder

december 2022

De (on)mogelijkheid van klachten. Zakia Essanhaji MSc, Vrije Universiteit

Sociologe Zakia Essanhaji van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft onderzoek gedaan naar klachten over de structurele werkwijze van universiteiten.

Lees verder

oktober 2022

Sectoranalyse in het kader van duurzame inzetbaarheid SoFoKleS: Universitair Medische Centra

Deze sectoranalyse, uitgevoerd in opdracht van SoFoKleS, stelt vast wat er in de umc’s speelt op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Hier zijn knelpunten en aanbevelingen uit voortgekomen.

Lees verder

december 2021

Sectoranalyse WO 2021 en de impact van corona

Mensen die werkzaam zijn in het wo verzetten elk jaar weer meer werk ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit kan worden verklaard door een intensivering van werk, een toegenomen efficiency en productiviteit.

Lees verder

juni 2021

Hybride werken in het WO

Dit rapport beoogt een beeld te schetsen van werken na de Corona-pandemie, als de meeste mensen gevaccineerd zijn en medewerkers weer op basis van vrijwilligheid kunnen besluiten om al dan niet thuis, op kantoor of elders samen te werken.

Lees verder

september 2020

Evaluatie Universitaire Ombudsfunctie

In opdracht van de cao-tafel kijkt dit onderzoek naar de wensen, behoeften en verwachtingen in de sector ten aanzien van een Universitaire Ombudsfunctie.

Lees verder

Deze website gebruikt cookies om je de beste ervaring te kunnen aanbieden. Accepteer de cookies door op 'Accepteer cookies' te klikken.